Mindfulnessbus Meditatie

Mindfulness

 

Mindfulness gaat over het vermogen echt aanwezig te zijn in het hier-en-nu. Het vermogen om diep contact te maken met wat er is in de buitenwereld, maar ook in onszelf. Het vermogen om open en ontvankelijk te zijn, onbevooroordeeld te ervaren wat er is. Mindfulness heeft niet als doel om je beter te voelen, maar dat je beter gaat voelen. Mindfulness is trainen in aandacht. Meer focus, meer plezier, meer tijd, meer ruimte, meer mogelijkheden zien en meer in het hier en nu.


Het mooie is dat Mindfulness er is voor iedereen. Niet alleen voor mensen met of na een burn-out of die willen leren depressies te herkennen. Nee, met Mindfulness voor het leven (MBCT-L Mindfulness for life) leer je Mindfulness te gebruiken in het dagelijkse leven. Om te beginnen met het wakker worden uit de automatische piloot die je maar al te graag probeert af te houden alles uit het leven te halen!


Met het trainen van je bewustzijn zul je gaan merken hoe vaak je gedachten afdwalen en wat voor gevoelens er allemaal in je naar boven komen die van invloed zijn op je leven. Aandacht op je lichaam en ademhaling zal helpen je gedachten, emoties en impulsen te herkennen. De afdwalende gedachten terug te brengen naar een ankerpunt zal je doen terugkeren in het hier en nu.
Je leert dat wanneer je aandacht wordt getrokken door het verleden of de toekomst, je verstrikt kan raken in nutteloze denkpatronen, onnodig voelen of handelen. Mindfulness voor het leven helpt je deze automatische reacties te herkennen, ze te begrijpen en liefdevol een plekje te geven.


Door een vriendelijke en geïnteresseerde houding aan te nemen ten opzichte van al die ervaringen, of ze nu plezierig zijn of niet, leer je vaardigheden aan die je in balans kunnen houden tijdens alle ups en downs in het leven en vaardig te reageren wanneer zich moeilijkheden voordoen. Daarnaast leer je wat echt belangrijk is en kun je je met Mindfulness makkelijker open stellen voor meer momenten van vreugde, tevredenheid en dankbaarheid. Mindfulness heeft mij doen groeien en dat gun ik jou ook!


Tijdens de mindfulness training van 8 weken leer je onder anderen:

  • Wakker worden uit de automatische piloot
  • Een andere manier van zijn: met het lichaam in gedachten
  • Ademhaling
  • Reactiviteit herkennen
  • Toestaan en laten zijn
  • Leren reageren: gedachten zijn geen feiten
  • Hoe kan ik het beste voor mezelf zorgen?
  • Mindfulness voor het leven